Kingdom Of Eleanor
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Læsestof til Hell´s Vengeance

4 deltagere

Go down

Læsestof til Hell´s Vengeance Empty Læsestof til Hell´s Vengeance

Indlæg af Peterj1978 Fre Apr 08, 2016 9:47 pm

Hej drenge.

Vi skal i gang med at spille en campaign hvor folk skal være på den anden side af hegnet... Dvs. at spillerne er de onde som i jo ved.

Da vi før i gruppen har haft diskussioner om hvad en char med et givent alignment ville gøre osv.  så tænker jeg at det er godt at få vendt tankerne om dette da det (for de fleste går jeg ud fra) er en ny oplevelse at skulle spille den onde part.

Så her i tråden vil jeg smide diverse links til artikler om emnet som jeg vil bede jer gennemse eller læse hvis i finder dem interessante. Senere vil jeg smide en post med nogle spørgsmål som i kan forberede jer på til vores session hvor i kan præsentere jeres builds og characters for hinanden.

Playing evil characters in d&d

Enjoy! :-)
Peterj1978
Peterj1978

Antal indlæg : 268
Tilmeldt : 19/08/14

Tilbage til toppen Go down

Læsestof til Hell´s Vengeance Empty Sv: Læsestof til Hell´s Vengeance

Indlæg af Michael Søn Apr 10, 2016 10:15 am

Jeg er ikke videre enig i artiklens forklaring af hvad det vil sige at spille ond, men samtidigt er jeg også meget i tvivl om hvad ondskab faktisk er. Bach og jeg har diskuteret det lidt i forbindelse med vikinge-campaignet, hvor det ligger i kortene at plyndring og voldtægt hurtigt bliver en del af dagsordenen når vi engang tager på togt i de kristnes land, og vi nåede frem til følgende konklusion:

Ondskab er subjektivt, og afhængigt af en persons kulturelle baggrund. At være god eller ond handler om hvorvidt man bevidst handler moralsk forkasteligt i kontekst af det samfund man lever i.

I kontekst af den verden vores vikinge-PCere lever i, betyder det at det ikke er ondt at holde slaver, at plyndre og voldtage, eller at myrde folk på baggrund af deres tro, selvom det i den grad ville være onde gerninger i det samfund som vi SPILLERE lever i, fordi det kulturelle normer der eksisterer i de forskellige samfund er fundamentalt anderledes. I vikingernes verden er slaveri for eksempel en logisk konsekvens af at nogle mennesker bare er mindre værd end andre, og kan endda nærmest betegnes som en nådig social institution, hvor de slagne fjender får et alternativ til en uværdig sultedød i vinteren efter at man har plyndret dem. Dette står i kontrast til den opfattelse af slaveri som vi har i de moderne vestlige samfund, hvor vi er opdraget til at syntes at alle mennesker er lige gode, og at vi skal væmmes ved tanken om slaveri fordi de sorte i USA stadig er kede af det. I samme dur er voldtægt i vores moderne feministisk dominerede samfund nærmest det ondeste man kan udsætte et menneske for, mens man i samfund hvor kvinders status er på samme niveau som kvæg ser det som en helt normal ting at gøre hvis nu man har lyst og lejlighed til det.

Da jeg ikke har i sinde at min character skal bryde de kulturelle normer der eksisterer i Cheliax, har jeg derfor valgt at spille LN, men for at kunne overholde mit alignment er det derfor også tvingende nødvendigt at jeg finder en kilde der beskriver hvad der er ok og hvad der ikke er i det samfund.

Når det så er sagt, skal en chelish LN noble i krigstid nok blive noget af moralsk rutchebanetur at spille, når man er vant til at spille en helt ifølge nutidige vestlige traditioner! Og hold da op hvor vores samfund egentlig blødt sammenlignet med alt andet, når man lige reflekterer over det.

Michael

Antal indlæg : 192
Tilmeldt : 18/08/14

Tilbage til toppen Go down

Læsestof til Hell´s Vengeance Empty Sv: Læsestof til Hell´s Vengeance

Indlæg af Kuno Man Apr 11, 2016 12:20 am

Moderne feministisk dominerede samfund... Oooookaaaay....

Anyways.

Jeg er enig ret enig i jeres konklusion med hensyn til hvad det vil være at være ond i en virkelig verden.
MEN, vi spiller ikke i en virkelig verden. Vi spiller i en verden styret af et, forholdsmæssigt, meget firkantet system.
Et system hvor der er ret mange ting der er baseret på alignments. Derfor vil jeg også mene at man i dette tilfælde bør have en mere overordnet, "objektiv", definition af hvad der er ondt og godt.

Kuno

Antal indlæg : 188
Tilmeldt : 29/08/14

Tilbage til toppen Go down

Læsestof til Hell´s Vengeance Empty Sv: Læsestof til Hell´s Vengeance

Indlæg af Michael Man Apr 11, 2016 1:26 am

Du har ret, det var en fortalelse fra min side. Vores samfund er slet ikke så moderne længere.

Problemet med objektiv ondskab er, at det ikke holder. En objektiv betragtning af hvad der er godt og ondt vil enten være gældende fra Cheliax, hvilket er nøjagtigt hvad jeg efterspørger, eller også vil den være gældende for den person der definerer den, og dermed i en anden verden end vores characters færdes i, hvilket gør definitionen meningsløs.

Michael

Antal indlæg : 192
Tilmeldt : 18/08/14

Tilbage til toppen Go down

Læsestof til Hell´s Vengeance Empty Sv: Læsestof til Hell´s Vengeance

Indlæg af Kuno Man Apr 11, 2016 3:24 am

Jep jep. Vi må have en defineret ud fra cheliax.

Kuno

Antal indlæg : 188
Tilmeldt : 29/08/14

Tilbage til toppen Go down

Læsestof til Hell´s Vengeance Empty Sv: Læsestof til Hell´s Vengeance

Indlæg af Peterj1978 Man Apr 11, 2016 6:54 pm

Cheliax

Her er lidt info om cheliax.
Jeg kan desuden anbefale at læse de to baggrundsbøger om Cheliax paizo har udgivet.
Cheliax - Empire of devils
Cheliax - The infernal Empire
Peterj1978
Peterj1978

Antal indlæg : 268
Tilmeldt : 19/08/14

Tilbage til toppen Go down

Læsestof til Hell´s Vengeance Empty Sv: Læsestof til Hell´s Vengeance

Indlæg af Peterj1978 Tirs Apr 12, 2016 5:12 pm

Lidt mere om de enkelte alignments som jeg syns er lidt morsomt beskrevet, men med en lidt anden vinkel.

Alignments
Peterj1978
Peterj1978

Antal indlæg : 268
Tilmeldt : 19/08/14

Tilbage til toppen Go down

Læsestof til Hell´s Vengeance Empty Sv: Læsestof til Hell´s Vengeance

Indlæg af Peterj1978 Lør Maj 14, 2016 6:50 pm

Hej drenge.

Efter snak om Church of Asmodeus kontra House Thrune i torsdags vil jeg gerne slå et slag ofr at folk kigger denne sourcebog igennem, specielt ift. samfundets opbygning og House thrune.

Cheliax, Empire of devils

Ydermere skal folk der religiøst er knyttet til Asmodeus ikke være bange for at arbejde sammen med Thrune. Begge faktioner vil akkurat det samme og står skulder mod skulder i kampen mod Glorious reclamation.
Peterj1978
Peterj1978

Antal indlæg : 268
Tilmeldt : 19/08/14

Tilbage til toppen Go down

Læsestof til Hell´s Vengeance Empty Sv: Læsestof til Hell´s Vengeance

Indlæg af Michael Tirs Maj 17, 2016 6:10 am

To hell with Cheliax, Im here for the biches!

Michael

Antal indlæg : 192
Tilmeldt : 18/08/14

Tilbage til toppen Go down

Læsestof til Hell´s Vengeance Empty Sv: Læsestof til Hell´s Vengeance

Indlæg af Bach Fre Maj 20, 2016 2:47 am

Michael for pokker... pas på Ivan ik griller dig!
Bach
Bach

Antal indlæg : 233
Tilmeldt : 29/08/14

Tilbage til toppen Go down

Læsestof til Hell´s Vengeance Empty Sv: Læsestof til Hell´s Vengeance

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum